De mannenmode voor zomer 2021: vrolijk en relaxed.

Trendwatcher Edwin van den Hoek presenteerde op 19 november zijn visie op de mannenmode trends voor zomer 2021 in Amsterdam-Noord. Hij leidde zijn presentatie in door maatschappelijke en politieke situaties te schetsen die invloed hebben op wat we op de catwalks en in ontwerpen terugzien. De zorg die de mens heeft om het milieu is een belangrijk thema dat de mode raakt, stelt hij, omdat de mode er wat dat betreft niet gekleurd op staat. “Het is niet altijd meer hip om in de mode te werken, omdat we te boek staan als vervuilende industrie, met name bij de jeugd.”

Achter de schermen

Het imago van fashion staat onder druk, zegt Van den Hoek. “Mede door afprijzingen in het seizoen, nieuwe aanbieders van kleding zoals supermarkten en online platformen als Bol.com en Amazon.” Om te voorkomen dat die neerwaartse spiraal zich doorzet, moet de mode-industrie in actie komen. “Er is transparantie nodig in de productieketen, om de consument te laten weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat”, stelt Van den Hoek. “Je hebt daarvoor grote spelers nodig die als voorbeeld dienen, zoals Nike en Adidas die zich openlijk committeren aan het milieu.” In de trends voor zomer 2021 zag Van den Hoek dat er steeds meer gekeken wordt naar andere materialen voor het maken van kleding en schoenen. Denk aan fruit, kokos en kurk, maar ook schimmels en bacteriën.

Zwart en wit

Op de catwalks zag Van den Hoek veel zwart terugkomen, veelal in een total look met als tegenhanger ook complete looks in wit. Een belangrijke kleurgroep voor zomer 2021 zijn volgens hem de bruinen, met name zand en cognac. Verder: geel, roze, warme tinten als terra en donker oranje en een nieuwe kleurgroep bestaande uit vijg- en taupetinten. Blauw blijft een belangrijke kleur in mannenmode evenals en de groenen en grijzen. Op basis van deze trends heeft Van den Hoek vier thema’s gedefinieerd voor zomer 2021: Futuristic, Relaxed, Graphical en Versatile.

Nieuwsoverzicht